Research in mathematics education in contrast

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61303/2735668X.v1i1.1

Keywords:

Research, Mathematics education, thesis, reasoning, entry

Abstract

In the field of mathematics education, research is carried  out on very varied problems and from different theoretical  frameworks. In this article we take three investigations in  which we have participated and that express this diversity:  a doctoral thesis and two projects based in an Argentine  university. We analyze each of them from some  dimensions: the motivations that originated them, the  theoretical framework chosen to approach the problem and  the results obtained and contributions provided to the  field of knowledge. We believe that this route is especially  useful to those who are starting out in research in  mathematics education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Carnelli, Universidad Nacional de General Sarmiento

Profesor de Matemática y licenciado en Enseñanza de las Ciencias (orientación en Didáctica de la Matemática) y doctor en Educación Superior. Investigador en el campo de la Educaciòn Matemàtica desde hace 19 años. Los principales temas de estudio son: validación matemática en situación de aprendizaje y enseñanza de la matemática en el ingreso a la universidad. Experiencia en docencia en el nivel superior en asignaturas de Matemática (desde hace más de 30 años) y de Educación Matemática (desde hace alrededor de 15 años). Coautor de varios libros de texto para el nivel secundario y para el ingreso a los estudios universitarios. Experiencia en coordinación de carreras de profesorado de Matemática y de cursos de ingreso a la universidad.

References

Bosh, M. y Gascón, J. (2004). La praxeología local como unidad de análisis de los procesos didácticos. En De Castro, C. y Gómez, M. (Eds.), Análisis del currículo actual de matemáticas y posibles alternativas (135-157). Edebé.

Carnelli, G. (2021). Matemática en el ingreso a la universidad. Editorial: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Carnelli, G. (2014). Matemática en el ingreso a las universidades estatales argentinas: análisis de propuestas de actividades para el aprendizaje (Tesis doctoral, Universidad de Palermo).

Carnelli, G. (2004). Una ingeniería didáctica para la función cuadrática (Tesis, Universidad Nacional de General San Martín).

Carnelli, G., Colombano, V. y Chacón, M. (2018). Integrales indefinidas en funciones de variable real: un estudio de la actividad matemática propuesta en los libros de Cálculo. XIII Congreso Argentino de Educación Matemática. CAREM. La Plata.

Carnelli, G., Falsetti, M. y Sarni, M. (2018). Dispositivo para el seguimiento del aprendizaje de la inferencia directa en Matemática. XIII Congreso Argentino de Educación Matemática. CAREM. La Plata.

Carnelli, G., Falsetti, M. y Sarni, M. (2017). Razonamiento condicional en el contexto del aprendizaje de números racionales a nivel preuniversitario: aportes de la teoría de modelos mentales. Reunión de Educación Matemática. UMA.

Johnson-Laird, P. (1999). Deductive reasoning. Annual Revew of Psychology. 50, 109-135. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.50.1.109

Johnson-Laird, P. N., Byrne, R. M., y Schaeken, W. (1992). Proposition al reasoning by model. Psychological review, 99(3), 418-439. https://doi.org/10.1037/0033-295x.99.3.418 DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.99.3.418

Quiroga, L. (2010). Modelos mentales y razonamiento (Tesis, Universidad de Chile). https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/109927/fi-quiroga_l.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Carnelli, G., Falsetti, M., Formica, A. y Rodríguez, M. (2008). Un estudio del aprendizaje de validación matemática a nivel preuniversitario con distintas interacciones en el aula. Suma. Revista sobre la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas, 58, 25-40. https://revistasuma.fespm.es/revistas-revistas/revista-58.html

Published

2022-11-30

How to Cite

Carnelli, G. (2022). Research in mathematics education in contrast. Ducere. Revista De Investigación Educativa, 1(1), e202204. https://doi.org/10.61303/2735668X.v1i1.1

Issue

Section

Original Research Paper