Inclusion of migrant students in the northern border of Chile. A singular case study in the city of Arica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61303/2735668X.v1i1.10

Keywords:

Immigration, inclusion, integration, educational community, exclusion

Abstract

Based on the analysis of the cultural diversity in the northern border of Chile, the  reality of a private subsidized school in the city of Arica is exposed, which had  already begun to support its foreign  students. The interviews with students,  parents and teachers, show the concern  and leadership of the establishment’s  management in order to guide the work of  teachers and favor the integration of  migrant students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adriansen, A. (2012). Informe Situación de los/as niños inmigrantes peruanos en escuelas de Chile. https://issuu.com/parlandino/docs/informe_ni_ os_peruanos_en_escuelas

Aguirre, C. y Mondaca, C. (2011). Estado Nacional y Comunidad Andina. Disciplinamiento y Articulación Social en Arica, 1880-1929. Historia Nº 44 I, Volumen 2, pp. 5-50. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-71942011000100001

Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. y West, M. (2013). Promoviendo la equidad en educación. Revista de Investigación en Educación, 11(3), pp. 44-56. http://webs. uvigo.es/reined/

Bustos, R. y Gairín, J. (2017a). Expectativas académicas de estudiantes y padres migrantes: el caso de Arica en la frontera de Chile y Perú. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores 4(3). 288. DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n46.7

Bustos, R. y Gairín, J. (2017b). Adaptación académica de estudiantes migrantes en contexto de frontera. Calidad Educativa. 46: 193-220. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-45652017000100193

Bustos, R. y Díaz, A. (2018). Gestión de la diversidad en escuelas chilenas de frontera. Perfiles Latinoamericanos. 26(51): 123-148. DOI: https://doi.org/10.18504/pl2651-005-2018

Constitución Política de la República de Chile. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 22 de septiembre de 2005. Decreto 83. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 05 de febrero de 2015.

Díaz, A. y Ruz, R. (2009). Estado, escuela chilena y población andina en la Ex Subdelegación de Putre. Acciones y reacciones durante el período postguerra del Pacífico (1883-1929). Polis 24, pp. 311-340.

Díaz, A., Morong, G. y Mondaca, C. (2015). Entre el archivo y la etnografía: reflexiones historiográficas desde la periferia del norte de Chile. Diálogo Andino, 46, pp. 107-121. DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-26812015000100009

Díaz, A., Ruz, R. y Mondaca, C. (2004). La administración chilena entre los aymaras: resistencia y conflicto en los Andes de Arica (1901-1926). Anthropologica, 22(22), 215-235. DOI: https://doi.org/10.18800/anthropologica.200401.009

González, S. (2002). Hombres y mujeres de la pampa. Santiago de Chile: LOM.

Instituto Nacional de Estadísticas (2017) Segunda entrega resultados definitivos Censo 2017. Ley 21.040. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 24 de noviembre de 2017.

Martín, X. (1992). El role-playing, una técnica para facilitar la empatía y la perspectiva social. Comunicación, Lenguaje y Educación. 15, pp. 63-67. DOI: https://doi.org/10.1080/02147033.1992.10821033

Milet, P. (2005). Chile-Perú: las raíces de una difícil relación. Revista de Estudios Internacionales. 38 (150): 59-73. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-3769.2005.14385

Ministerio de Educación (2013). Discriminación en el contexto escolar. Orientaciones para promover una escuela inclusiva. Santiago de Chile.

Ministerio de Educación, Centro de Estudios (2018). Mapa del estudiantado extranjero en el sistema escolar chileno (2015-2017). Documento de trabajo N° 12. Santiago, Chile.

Mondaca, C. (2018). Educación y Migración Transfronteriza en el Norte de Chile: Procesos de Inclusión y Exclusión de Estudiantes Migrantes Peruanos y Bolivianos en las Escuelas en la Región de Arica y Parinacota. Tesis. Universitat Autónoma de Barcelona. España. 250 pp.

Mondaca, C., Gairín, J. y Muñoz, W. (2018). Estudiantes migrantes peruanos en el sistema educativo de la región de Arica y Parinacota, norte de Chile. Interciencia 43: 28-35.

Mondaca, C., Muñoz, W., Gajardo, Y. y Gairín, J. (2018). Estrategias y prácticas de inclusión de estudiantes migrantes en las escuelas de Arica y Parinacota, frontera norte de Chile. Estudios Atacameños. 57: 181-201. doi.org/10.4067/S0718-1043201 8005000101 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-10432018005000101

Mondaca, C., Gajardo, Y. y Muñoz, W. (2017). La Educación Intercultural Bilingüe entre los Aymaras del norte de Chile. Enfoques y dinámicas históricas en su implementación (1994-2014). Educación Intercultural en Chile. Experiencias, Pueblos y Territorios (pp. 169-191). Ernesto Treviño, Liliana Morawietz, Cristóbal Villalobos y Esteban Villalobos (editores). Colección en Estudios en Educación. Centro UC. Estudios de Políticas y Prácticas en Educación CEPPE. 365 p. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv14rmrqr.10

Mondaca, C., Muñoz, W. y Sánchez, E. (2016). La inserción de estudiantes migrantes en las escuelas y liceos del norte de Chile. Estrategias y prácticas de integración sociocultural emergente. En Redinche (Coord.), Socializar Conocimientos N° 3. América Latina en Diálogo. Oportunidades para Hoy y Mañana. Barcelona, España, pp. 429-447.

Mondaca, C., Gajardo, Y., Muñoz, W., Sánchez, E. y Robledo, P. (2015). Estudiantes migrantes en la región de Arica y Parinacota. Caracterización, distribución y consideraciones generales. En Menara Lube Guizardi (Edit.), Las fronteras del transnacionalismo (pp. 258-280). Santiago, Chile: Editorial Ocho Libros.

Mondaca C. y Gajardo Y. (2015). Interculturalidad, migrantes y educación. Diálogo Andino 47: 3-6. DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-26812015000200001

Mondaca, C., Rivera, P. y Gajardo, Y. (2014). Educación parvularia e inclusión en el norte de Chile. Formando pequeños chilenos en las aulas de Tarapacá. Revista Alpha, 39: 251-266. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22012014000200017

Mondaca, C. y Díaz, A. (2014). La escuela de papel. Agencias y agentes educativos en atacama: municipio de calama y comunidades atacameñas (1888-1950). Estudios Atacameños, 47: 117-133. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-10432014000100008

Mondaca, C., Gajardo, Y. y Sánchez, E. (2014). Historia, memoria y ciudadanía intercultural. El reto del siglo XXI para las aulas de la región de Arica y Parinacota, norte de Chile. Interciencia, 39(7). 524-530.

Mondaca, C. y Gajardo, Y. (2013). La Educación Intercultural Bilingüe en la Región de Arica y Parinacota, 1980-2010. Diálogo Andino, 42:68-87.

Mondaca, C., Rivera, P. y Aguirre, C. (2013). La escuela y la Guerra del Pacífico. Propuesta didáctica de historia para la inclusión educativa en contextos transfronterizos del norte de Chile. Si Somos Americanos, XIII(1): 123-148. DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-09482013000100006

Poblete, R. (2009). Educación intercultural en la escuela de hoy: reformas y desafíos para su implementación. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3(2), 181-200.

Real Academia Española (2001). Diccionario de la lengua española (22.aed.). Recuperado de http://www.rae.es/rae.html

Rodríguez, C., Alfonso, T. y Cavelier, I. (2008). El derecho a no ser discriminado. Primer Informe sobre discriminación racial y derechos de la población afrocolombiana. Bogotá, Colombia: Ediciones Uniandes.

Saegesser, F. (1991). Los juegos de la simulación en la escuela. Manual para la construcción y utilización de juegos y ejercicios de simulación en la escuela. Madrid, España: Editorial VISOR distribuciones S.A.

Stefoni, C., Stang, F. y Riedemann, A. (2016). Educación e interculturalidad en Chile: un marco para el análisis. Estudios Internacionales 185:153-182.

Servicio Nacional de Turismo (2016). Llegadas internacionales por pasos fronterizos.

Tapia, M. y González, A. (2014). Regiones fronterizas. Migración y los desafíos para los Estados latinoamericanos. Santiago, Chile: RIL editores.

Vicuña, J. y Rojas, T. (2015). Migración internacional en Arica y Parinacota: Panoramas y tendencias de una región fronteriza. Santiago, Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Zapata, P. (2017a). The power of saying the normally “unsaid” as an act of empowering a woman’s voice in the academia and the fictional parallel side behind this power in a global era. Qualit. Inq. 23: 352-354. DOI: https://doi.org/10.1177/1077800416659087

Zapata, P. (2017b). Interpretive autoethnography as qualitative methodology to humanize social research in Latin American transboundary contexts. Enfermería: Cuidados Humanizados 6: 59-68. DOI: https://doi.org/10.22235/ech.v6iEspecial.1452

Zapata, P. (2017c). Latin American immigrants’ children’s lived experiences in rural and urban schools in northern Chile: Understanding local, national, and transnational experiences of culture crossings. Límite 12(39): 7-14.

Published

2022-11-30

How to Cite

Marín Gómez, C., Gajardo Carvajal, Y., & Mondaca Rojas, C. (2022). Inclusion of migrant students in the northern border of Chile. A singular case study in the city of Arica. Ducere. Revista De Investigación Educativa, 1(1), e202201. https://doi.org/10.61303/2735668X.v1i1.10

Issue

Section

Original Research Paper