The profesional identity in the kindergarten educators of the Tarapacá region, Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61303/2735668X.v1i1.11

Keywords:

Professional identity, kindergarden education, beliefs

Abstract

This article studies the factors that influenced the construction of the profesional indentity of a group of educators from the Tarapacá region. To know the components that influenced, we point out three dimensions, which seek to deepen how educators perceive their identity as a profesional in initial education was built, according to their experiences and interactions throughout their life, training or practice as educators in different contexts and realities. The applied methodology was qualitative and the collection of information was carried out through a structured interview. The research was carried out only on women, because in this región there is no knowledge or record of men practicing the profesión to be to apply this study. Despite the fact that the educators work in different settings, there are common lines of thought the work carried out in Early Childhood Education to a greater extent. Motivation, vocation and lived experiences are the main factors that influence the construction of the profesional identity of educators, which is consolidated and enriched through both personal and profesional development, so it is in constant construction and evolution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, J., Castro, M., Frites, C., y Gajardo, C. (2015). Desafíos de la educación preescolar en Chile: Ampliar la cobertura, mejorar la calidad y evitar el acoplamiento. Estudios Pedagógicos, 41(2), 287-303. https://dx.doi.org/10.4067/ S0718-07052015000200017 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000200017

Azúa, X., Lillo, D., y Saavedra, P. (2019). El desafío de una educación no sexista en la formación inicial: prácticas docentes de educadoras de párvulo en escuelas públicas chilenas. Calidad en la educación (50), 40-82. https://dx.doi.org/10.31619/ caledu.n50.721 DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n50.721

Falabella, A., Cortázar, A., Godoy, F., González, M. P., y Romo, F. (2018). Sistemas de aseguramiento de la calidad en Educación Inicial Lecciones desde la experiencia internacional. Gestión y política pública, 27(2), 309-340.

Mc Millan, J., y Schumacher, S. (2001). Investigación Educativa. Pearson Educación. México.

Mieles, M., Henríquez, I., y Sánchez, L. (2009). Identidad personal y profesional de los docentes de preescolar en el distrito de Santa Marta. Educación y Educadores, 12(1), 43-59.

Mieles, M., y García, M. (2010). Apuntes sobre socialización infantil y construcción de identidad en ambientes multiculturales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 809 - 819.

Ministerio de Educación (2018). Bases Curriculares de la Educación Parvularia. Santiago de Chile.

Molina, P. (2001). Identidad profesional y formación inicial de profesores: Una posibilidad de profesionalización docente. Enunciación, 6(1), 80-84. https://doi. org/10.14483/22486798.2447 DOI: https://doi.org/10.14483/22486798.2447

Moreno, C., y Pozo, J. (2012). La identidad en psicología de la educación: necesidad, utilidad y límites. Narcea, Madrid.

Morales, D., y Pereira, P. (2015). Construcción de la identidad profesional: Creencias epistemológicas de Educadoras de Párvulos. Tesis de grado, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Repositorio Institucional http://opac.pucv. cl/pucv_txt/txt-0500/UCD0815_01.pdf

Mujica, F., y Toro, M. (2019). Formación afectiva en la educación parvularia de Chile. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(2), 57-71. https://dx.doi. org/10.18861/cied.2019.10.2.2907 DOI: https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.2.2907

Navarrete, Z. (2018). Identidad profesional. Consideraciones al proceso deconstrucción. Universidad Nacional Autónoma de México, México. III Congreso Internacional AFIRSE 2018. Formación de profesores y profesionales de la educación.

Prieto, M. (2018). La construcción de la identidad profesional del docente. Revista Enfoques Educacionales, 6(1), 29-49. https://doi.org/10.5354/0717-3229.2004.48128 DOI: https://doi.org/10.5354/0717-3229.2004.48128

Razeto, A. (2016). Estrategias para promover la participación de los padres en la educación de sus hijos: el potencial de la visita domiciliaria. Estudios pedagógicos, 42(2), 449-462. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000200026 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200026

Vanegas, C., y Fuentealba, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58(1), 115-138. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.1-art.780 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.58-Iss.1-Art.780

Published

2022-11-30

How to Cite

Ramírez Michea, K., & Madrid Nuñez, Y. (2022). The profesional identity in the kindergarten educators of the Tarapacá region, Chile. Ducere. Revista De Investigación Educativa, 1(1), e202216. https://doi.org/10.61303/2735668X.v1i1.11

Issue

Section

Original Research Paper