Designing good problems for the Mathematics class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61303/2735668X.v1i1.19

Keywords:

Mathematics Education, problem design, contextualized problems, interdisciplinarity, Mathematical modeling

Abstract

We present and support some criteria that should be taken into account in the design of good problems for the mathematics class, as well as for its management by the teacher. These criteria arise from the analysis of official documents for the teaching of Mathematics and from research on the design of tasks for the classroom. The proposed criteria imply initiating a process of questioning about mathematical knowledge and school mathematical knowledge, which is synthesized by asking ourselves, why should I teach this con- tent, are there other ways of teaching in this context and for this engineering career, what problems are more appropriate for this career, and avoiding the reproduction of models that, surely, were present in our previous training. Finally, we offer 5 examples of problems that meet these criteria, the didactic intentions and the way in which the teacher could manage the class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andonegui, M. (2004). Interdisciplinariedad y educación matemática en las dos prime- ras etapas de la educación básica. Educere 8(26), 301-308.

Alsina, C. (2007). Si Enrique VIII tuvo 6 esposas ¿cuántas tuvo Enrique IV? El realismo en Educación Matemática y sus implicaciones docentes. Revista Iberoamericana de Educación, 43, 85-101.

Aviagen (2019). Broiler Ross 308: Objetivos de rendimiento. Aviagen. https://eu.aviagen.com/assets/Tech_Center/BB_Foreign_Language_Docs/Spanish_ TechDocs/Ross308-308FF-BroilerPO2019-ES.pdf

Barreiro, P.; Leonian, P.; Marino, T.; Pochulu, M. y Rodríguez, M. (2017). Perspectivas metodológicas en la enseñanza y en la investigación en educación matemáti- ca. Los Polvorines, Argentina: Ediciones UNGS. https://ediciones.ungs.edu.ar/ wp-content/uploads/2019/03/9789876302852-completo.pdf

Cajaraville Pegito, J., Fernández Blanco, M., & Búa Ares, J. (2013). Un ejemplo de modelización matemática en la enseñanza secundaria: Aceite y agua. Revista Binacional Brasil Argentina, 2(2), 61-87. https://periodicos2.uesb.br/index. php/rbba/article/view/1374

Cobb-Vantress.com (2018). Cobb500 suplemento informativo sobre rendimiento y nutri- ción de pollos de engorde. Cobb-Vantress.com. https://www.cobb-vantress.com/ assets/Cobb-Files/c8850fbe02/6998d7c0-12d1-11e9-9c88-c51e407c53ab.pdf

Chavarría, J. e Hidalgo, R. (2009). La historia e interdisciplinariedad en la Educación Matemática: Una experiencia con profesores de secundaria. Cuaderno de Investigación y Formación en Educación Matemática, 4(5), 139-154.

CONFEDI (2014). Competencias en ingeniería. Mar del Plata, Argentina: Universidad FASTA. https://confedi.org.ar/download/documentos_confedi/Cuadernillo-de- Competencias-del-CONFEDI.pdf

Díaz, G. (2019, 9 septiembre). Los precios del barril registran su máxima ga- nancia en meses [Fotografía]. Depetroleo. https://depetroleo.com/ los-precios-del-barril-registran-su-maxima-ganancia-en-meses/

Gallart Palau, C., Ferrando Palomares, I., y García-Raffi, L. M. (2017). Análisis de los pro- cesos de resolución de tres tareas de modelización. Modelling in Science Education and Learning, 10(2), 137-152. https://doi.org/10.4995/msel.2017.6680 DOI: https://doi.org/10.4995/msel.2017.6680

MECCT (2019). Marco nacional para la mejora del aprendizaje en matemática. Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/marco_nacional_para_la_ mejora_del_aprendizaje_en_matemaetica-digital-ok.pdf

National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School Mathematics. https://www.nctm.org/Standards-and-Positions/ Principles-and-Standards/Principles,-Standards,-and-Expectations/

Pochulu, M. (2018). Rentabilidad en la producción de pollos parrilleros [Libro elec- trónico]. En M. Pochulu (Ed.), La modelización en Matemática : marco de referencia y aplicaciones (1.a ed., Vol. 1, pp. 71-84). Universidad Nacional de Villa María-GIDED. https://www.researchgate.net/publication/323995028_ La_Modelizacion_Matematica_Marco_de_referencia_y_aplicaciones

Rodríguez, M. y Barreiro, P. (2018). Modelización y resolución de problemas. En M. Pochulu (Coord.), La Modelización Matemática: Marco de referencia y aplica- ciones (pp. 17-26). Villa María, Argentina: GIDED-UNVM.

Rognes, J. (2011). Mathematical visualization. Journal of Mathematics Education at Teachers College, Fall-Winter 2011, 2, 1-7. https://doi.org/10.7916/jmetc.v2i2.716 Santaló, L. (1990). Matemática para no matemáticos. Conferencia inaugural del Primer

Congreso Iberoamericano de Educación Matemática. Sevilla, España.

SPU (2019). Convocatoria piloto programa Logros: línea de trabajo Enseñanza de la Matemática (EMA) – Anexo I. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Secretaría de Políticas Universitarias.

Published

2022-11-30

How to Cite

Pochulu, M. (2022). Designing good problems for the Mathematics class. Ducere. Revista De Investigación Educativa, 1(1), e202207. https://doi.org/10.61303/2735668X.v1i1.19

Issue

Section

Original Research Paper