Cryptography: a Theme of Interest in the High School Mathematics Curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61303/2735668X.v1i1.21

Keywords:

Themes of interest, cryptography, high school, mathematical contents

Abstract

This paper discusses the importance of developing work with themes throughout the High School Mathematics Curriculum, presenting the topic Cryptography as a didactic possibility to explore a set of problem situations involving mathematical contents. The choice of the topic Cryptography was due to its relevance, since it is used in different situations of modern life, whether in electronic audits, electronic payment authentication, digital financial transactions, security of confidential digital data, among others. In this way, the objective is to present the topic Cryptography as a generator of didactic situations applicable in the Mathematics curriculum, enabling the review and deepening of the under- standing of mathematical concepts. As a result of the research carried out, a set of activities is presented that explore the theme and its applications, as well as didactic activities to introduce, exercise, review and deepen the contents of arithmetic, functions and matrices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carneiro, F. J. F. (2017). Criptografía y Teoría de Números. Editora Ciência Moderna. Doll Jr, W. E. (1997). Currículo: una perspectiva posmoderna. Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto alegre: Artes Médicas.

Groenwald, C. L. O. y Franke, R. (2007). Currículo de Matemáticas y Criptografía en Bachillerato. Revisión de la Educación Matemática, 10(1), 97-116.

Lins, R. C. y Giménez, J. (1997). Perspectivas en aritmética y álgebra para el siglo XXI. Campinas, São Paulo: Papirus.

Mora, C. D. (2003). Aprendizaje y enseñanza: projectos y estratégias para una educa- ción matemática del futuro. Campo Iris.

Mora, C. D. y Rivera, A. (2004). Temas en Educación Matemática. GIDEM.

Olgin, C. A. (2011). Currículo en la Enseñanza Media: una experiencia con el tema de la criptografía (136 f.). Trabajo Fin de Máster, Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas, Universidade Luterana do Brasil, Canoas.

Olgin, C. A. (2015). Criterios, posibilidades y desafíos para el desarrollo de temas en el Currículo de Matemáticas de Nivel Medio (265 f.). Tesis Doctoral, Enseñanza De Las Ciencias y Las Matemáticas, Universidade Luterana do Brasil, Canoas.

Ponte, J. P. (2001). Investigaciones matemáticas en el aula. Belo Horizonte: Autêntica. Selbach, S. (2010). Historia y didáctica. Cómo enseñar la colección. Vozes.

Serrano, J. G. (2017). Diversión com números. Panamericana Editorial.

Silva, M. A. (2009). Currículo de Matemática en la Educación Secundaria: en busca de criterios para la elección y organización de contenidos. Tesis (Doctorado en Educación Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Singh, S. (2003). El libro de códigos: las ciencias del secreto - desde el antiguo Egipto hasta la criptografía cuántica. Editora Record.

Skovsmose, O. (2006). Educación Matemática Crítica: la cuestión de la democracia. Papirus.

Tamarozzi, A. C. (2011). Codificar y descifrar mensajes. Revista del profesor de mate- máticas, 45.

Tenreiro, C. V. y Vieira, R. M. (2001). Resolução de problemas e pensamento crítico em torno das possibilidades de articulação. Revista da Associação dos Professores de Matemática, Lisboa.

Toledo, M. y Toledo, M. (1997). Didática da Matemática: como dois e dois - a cons- trução da matemática. São Paulo: FTD.

Urgellés, J. G. (2018). Matemática y códigos secretos. Barcelona: Editora RBA Libros.

Published

2022-11-30

How to Cite

Olgin, C. de A. (2022). Cryptography: a Theme of Interest in the High School Mathematics Curriculum. Ducere. Revista De Investigación Educativa, 1(1), e202209. https://doi.org/10.61303/2735668X.v1i1.21

Issue

Section

Original Research Paper