Dialogical inclusion in the management competencies: An innovative approach in the training of civil engineers
DOI:
https://doi.org/10.61303/2735668X.v2i1.33Keywords:
Leadership, Dialogic inclusion, Critical thinking, Management skillsAbstract
This article focuses on exposing the need to strengthen the training of civil engineers in Colombia, traditionally focused on technical skills, through dialogical inclusion, in order to address current challenges in management competencies. A problem arises related to the lack of management skills and communication competencies, which limits their ability to deal with the increasing complexity of projects and interaction with various stakeholders. The main objective of the study was to explore the impact of dialogical inclusion on the management competencies of engineering students. Methodologically, the study was based on a qualitative approach and adopted a documentary research design where relevant literature on dialogical inclusion and its meaning in training was collected. The analysis period covers the present. The population of interest was civil engineering students in Colombia. The results indicate that dialogical inclusion plays a crucial role in the development of management skills and communicative competence.
Downloads
References
Acosta, L. M. (2023). Incidencia de la implementación de los Sistemas de Aseguramiento de la Calidad sobre la enseñanza de la ingeniería civil. [Tesis doctoral, Universidad de la Salle]. CienciaUniSalle. https://ciencia.lasalle.edu.co/doct_educacion_sociedad/92/
Albelais-León, T.-M. (2015). Desarrollo de Competencias Comunicativas en los alumnos universitarios, tomando en cuenta su Estilo de Aprendizaje. [Tesis de maestría, Tecnológico de Monterrey]. Biblioteca del Tecnológico de Monterrey. https://repositorio.tec.mx/bitstream/handle/11285/621382/02Tathiana María Albelais León.pdf?sequence=1
Álvarez-Bernárdez, P.-R., & Monereo, C. (2020). Untangling the web: Critical reading of foreign languages students in digital environments. Ocnos: Revista de Estudios Sobre Lectura, 19(13), 7–22. https://doi.org/10.18239/ocnos DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.2.2287
Andrade-Yabarino, A.-F., Mansilla-Fálcon, C.-R., Chipana-Vera, D.-R., & Segura-Escudero, J.-D. (2022). El aprendizaje colaborativo y el desarrollo de habilidades comunicativas, desde la perspectiva de los estudiantes del ciclo IV de la carrera de ingeniería de sistemas de una universidad privada durante el periodo 2021-2. [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica de Perú]. Repositorio institucional UTP. https://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/5385
Angulo-Vilca, P. (2021). El aprendizaje colaborativo virtual para la enseñanza de la matemática. Dominio de Las Ciencias, 7(1), 253–267. https://www.mdpi.com/2227-7102/12/3/207
Arefazar, Y., Nazari, A., Hafezi, M. R., & Maghool, S. A. H. (2022). Prioritizing agile project management strategies as a change management tool in construction projects. International Journal of Construction Management, 22(4), 678–689. https://doi.org/10.1080/15623599.2019.1644757 DOI: https://doi.org/10.1080/15623599.2019.1644757
Arias-Rueda, J. H., Arias-Rueda, M. J., & Arias-Rueda, C.-A. (2021). Development of Competencies of Civil Engineers in Training Through Integrating Projects. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 96, 142–164.
Barragan-Arias, I. C., & Arias-Ortiz, C. (2018). Aprendizaje cooperativo en la formación de ingenieros. Revista Libre Empresa, 29, 119–132. https://doi.org/https://doi.org/10.18041/1657-2815/librempresa.29.006 Aprendizaje DOI: https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2018v15n1.3160
Bastos-de Souza, N. ; & Pampa, A. (2023). ‘Era clandestino estudiar ese tipo de teorías…’, Bajtín, su pensamiento y las migraciones. Acta Scientiarum Language and Culture, 45(1). https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v45i1.67699 DOI: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v45i1.67699
Benavides, C., & Ruíz, A. (2021). El pensamiento crítico en el ámbito educativo: Una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 4(2), 62–79. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.02.004.es DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.02.004.es
Berdeal-Vega, Isabel Josefa; Guerra-Pérez, Reinaldo; Gutiérrez-de la Cruz, I. (2021). Reading and Dialogue from an Inclusion Perspective. Revista Pedagógica de La Universidad de Cienfuegos, 17(83), 265–273.
Bermúdez-Mendieta, J. (2021). El aprendizaje basado en problemas para mejorar el pensamiento crítico: Revisión sistemática. INNOVA Research Journal, 6(2), 77–89. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n2.2021.1681 DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v6.n2.2021.1681
Bubnova, T. (2020). Bajtín y la hermenéutica. Interpretatio. Revista de Hermenéutica, 5(1), 49–68. https://doi.org/10.19130/iifl.it.2020.5.1.0005 DOI: https://doi.org/10.19130/iifl.it.2020.5.1.0005
Canese de Estigarribia, M. I. (2020). Percepcion del desarrollo de las habilidades del pensamiento critico en la Universidad Nacional de Asuncion, Paraguay. Perfiles Educativos, 42(169), 21–35. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59295 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59295
Cantor, J., Sánchez, J. E., & Aristizábal-Oviedo, D. (2021). Prácticas pedagógicas para la inclusión en dos modelos educativos alternativos. Revista CS, 34, 43–69. https://doi.org/10.18046/recs.i34.4243 DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i34.4243
Cárdenas-Páez, A., & Ardila-Rojas, L. F. (2017). Lenguaje, dialogismo y educación. Revista Folios, 29, 37. https://doi.org/10.17227/01234870.29folios37.50
Cárdenas Páez, A., & Ardila Rojas, L. F. (2017). Lenguaje, dialogismo y educación. Revista Folios, 29, 37. https://doi.org/10.17227/01234870.29folios37.50 DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.29folios37.50
Carranza-Gallardo, E., & Molina-Landeros, R. (2021). La identidad heteroglósica como herramienta. Dialogía: Revista de Lingüistica, Literatura y Cultura, 15, 33–80.
Ceballos, J. M. (2020). Dialogic theological gatherings in primary education: Religious education in a dialogic space. HSE Social and Education History, 9(2), 201–223. https://doi.org/10.17583/HSE.2020.4914 DOI: https://doi.org/10.17583/hse.2020.4914
Cifuentes-Mora, M. E. (2021). Occupational health and safety in civil engineering training: a rapprochement between academia and the construction sector. Revista Educación En Ingeniería, 16(32), 24–33. https://doi.org/10.26507/rei.v16n32.1176
Compte-Guerrero, M., & Sánchez del Campo Lafita, M. (2019). Aprendizaje colaborativo en el sistema de educación superior ecuatoriano. Revista de Ciencias Sociales, 25(2), 131–140. https://doi.org/10.31876/rcs.v25i2.27342 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v25i2.27342
Delahoz-Dominguez, E. J., Fontalvo, T., & Zuluaga, R. (2020). Evaluation of academic productivity of citizen competencies in the teaching of engineering by using the Malmquist index. Formacion Universitaria, 13(5), 27–34. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000500027 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000500027
Díez-Gutiérrez, E.-J. (2020). Other possible educational research: dialogic and inclsive articipatory action-research. Márgenes, Revista de Educación de La Universidad de Málaga, 1(1), 115–128. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7154 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7154
Ferrero, F., & Díaz-Guio, D.-A. (2021). Educación basada en simulación: Polemizando bases teóricas de la formación docente. Simulación Clínica, 3(1), 35–39. https://doi.org/10.35366/99867. DOI: https://doi.org/10.35366/99867
Gamboa-Rodríguez, R., & Alonso-Betancourt, L. A. (2012). Improvement communicative competence for mechanical engineering student in the labor context. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 3(2), 113-124.
Guerra-Santana, M., Rodríguez-Pulido, J., & Artiles-Rodríguez, J. (2019). Aprendizaje colaborativo: experiencia innovadora en el alumnado universitario. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 18(36), 269–281. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836guerra5 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20191836guerra5
Hernández-Sellés, N. (2021). Herramientas que facilitan el aprendizaje colaborativo en entornos virtuales: Nuevas oportunidades para el desarrollo de las ecologías digitales de aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 39(2), 81–100. https://doi.org/10.6018/educatio.465741 DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.465741
Hierrezuelo-Osorio, J.-M., Franco-Mariscal, A.-J., & Blanco-López, Á. (2022). Use of socio-scientific dilemmas for the development of critical thinking skills in pre-service teachers. Teachers’ perceptions. Revista Interuniversitaria de Formacion del Profesorado, 97(36.1), 99–122. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.92435 DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.92435
Ibarra, S. V., & Benítez, A. A. (2019). The dialogue in the classroom with students of higher level in humanities classes for engineering. Formacion Universitaria, 12(1), 55–64. https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000100055 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000100055
Jaramillo, C., & Vergara-Luján, O. (2023). Communication practices related to scientific publications in engineering education. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 31, 1–15. https://doi.org/10.4067/s0718-33052023000100207 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-33052023000100207
López-Ruiz, C., Flores-Flores, R., Galindo-Quispe, A., & Huayta-Franco, Y. (2021). Pensamiento crítico en estudiantes de educación superior: una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 3(2), 374–385. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.006.es DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.006
Moreno, L.-M., Silva, M.-B., Hidrobo, C.-C., Rincón, D.-C., Fuentes, G.-Y., & Quintero, Y.-A. (2021). Formación en habilidades blandas en instituciones de educación superior: Reflexiones educativas, sociales y políticas. Corporación Universitaria Minuto de Dios – Uniminuto.
Niño-Manrique, J.-F., Arboleda-Mazo, W.-H., & Anaya-Hernández, R. (2022). Fortaleciendo la formación integral de ingenieros de sistemas a través de proyecto integrador. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería, 1–9. https://doi.org/10.26507/ponencia.738 DOI: https://doi.org/10.26507/ponencia.738
Palacio, C. (2013). Tendencias y desafíos en la formación de ingenieros civiles. Ingeniería y Sociedad, 1, 11–19.
Paz-Penagos, H. (2018). La competencia comunicativa: Un aspecto poco trabajado en la formación de ingenieros. Gestión, Calidad y Desarrollo en las Facultades de Ingeniería, 16.
Prieto, O., & Duque, E. (2009). Dialogic learning and its contributions to educational theory. Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información., 10(3).
Quintero, S. (2022). Historia de la enseñanza de la ingeniería civil : Una visión desde el método de transposición didáctica . Evolución de la Ingeniería Civil en Colombia. Revista de Filosofía, Centro de Estudios Filosóficos, 39(101), 553-566. https://doi.org/10.5281/zenodo.6793008
Rapanta, C., Garcia-Mila, M., Remesal, A., & Gonçalves, C. (2021). El reto de la enseñanza dialógica inclusiva en la escuela pública secundaria. Comunicar, 29(66), 21–31. https://doi.org/10.3916/C66-2021-02 DOI: https://doi.org/10.3916/C66-2021-02
Rivera-Medina, Y.-D. C., & Aparicio-Molina, C. (2020). Características de las prácticas de liderazgo pedagógico en programas de integración escolar que favorecen el trabajo colaborativo entre docentes. Perspectiva Educacional, 59(2), 27–44. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.59-iss.2-art.1055 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.59-Iss.2-Art.1055
Rodrigo-Moriche, M. P., Galán-Casado, D., Mampaso-Desbrow, J. ,& Rivera-Duque, E. (2022). Diseño universal para el aprendizaje en procesos de investigación participativos e inclusivos. Revista Prisma Social, 37, 7–35. https://revistaprismasocial.es/article/view/4563
Rodríguez-Borges, C. G., Bowen-Quiroz, C. A., Pérez-Rodríguez, J. A., & Rodríguez-Gámez, M. (2020). Evaluación de las capacidades de aprendizaje colaborativo adquiridas mediante el proyecto integrador de saberes. Formación Universitaria, 13(6), 239–246. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000600239 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000600239
Roselli, N.-D. (2011). Teoría del aprendizaje colaborativo y teoría de la representación social: Convergencias y posibles articulaciones. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 2(2), 173–191.
Sánchez-Ortiz, J.-M., & Brito-Guerra, N.-E. (2015). Desarrollo de competencias comunicativas. Revista Encuentros, 13(2), 117–141.
Sánchez, M., & Urdaneta, M. (2016). Communication skills and the development of critical thinking in students Readic University Institute of Technology. Quórum Académico, 13(2), 273–289.
Sisto, V. (2015). Bajtín y lo social: Hacia la actividad dialógica heteroglósica. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 15(1), 3. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.957 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenea.957
Torres, L.-A., Calle, M.-G., Soto, J.-D., De Castro, A.-E., García, L.-E., Moreno, M., González, R,. & Candelo, J.-E. (2015). Las competencias comunicativas del ingeniero en el siglo XXI: Experiencias en dos universidades de Colombia. Encuentro Internacional de Educación En Ingeniería ACOFI, 1(September 2015), 1–16.
Unegbu, H. C. O., Yawas, D. S., & Dan-asabe, B. (2022). An investigation of the relationship between project performance measures and project management practices of construction projects for the construction industry in Nigeria. Journal of King Saud University - Engineering Sciences, 34(4), 240–249. https://doi.org/10.1016/j.jksues.2020.10.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jksues.2020.10.001
Valencia, A. (2012). El problema de la Comunicación en ingeniería: El caso de las universidades en Colombia. Ingeniería y Sociedad, 5, 39–45. https://revistas.udea.edu.co/index.php/ingeso/article/view/13986
Vargas, K., Yana, M., Perez, K., Chura, W., & Alanoca, R. (2020). Collaborative learning: A strategy that humanizes education. Revista Innova Educación, 2(2), 363–379. https://doi.org/https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.02.009 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.02.009
Villanueva-Morales, C., Ortega-Sánchez, G., & Díaz-Sepúlveda, L. (2022). Aprendizaje basado en proyectos: Metodología para fortalecer tres habilidades transversales. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 21(45), 433–445. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.022 DOI: https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.022
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Hugo Alberto León Tellez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.